Overweeg jij wel eens coaching, omdat je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt? Of omdat je denkt dat het beter of anders kan? En laat je het idee dan los, omdat je niet goed weet hoe je aan een goede coach komt? 1 op de 5 mensen vindt dit ook lastig.
Omdat er zoveel coaches zijn, is het soms best moeilijk om een goede keuze voor een coach te maken. Met deze 12 tips maak ik het je makkelijk. Aarzel niet om een coach hierop te bevragen en een vrijblijvende kennismaking af te spreken. Een goede coach biedt dit al uit zichzelf aan 😉

Hieronder staan de belangrijkste punten om op te letten bij het kiezen van een passende coach. Zo kom je erachter welk type coaching het beste bij jou past.  Kies je voor een interne of externe coach? Aan welke eisen voldoet een goede coach? Denk daarbij aan de gebruikte methoden en achtergrond van de coach. Maar ook hoe de coach omgaat met belangenverstrengeling, vertrouwelijkheid en klachten.

1. Kies het type coaching dat past bij je het probleem waaraan je wil werken
Er zijn veel soorten van coaching. Kijk dus goed welke soort het beste aansluit bij jouw reden om een coach te kiezen. De meest voorkomende typen zijn:

  • Executive coaching voor de ontwikkeling van topmanagers
  • Business coaching voor het ontwikkelen van het bedrijfsmatige aspecten
  • Corporate coaching richt zich op het de gehele organisatie
  • Performance coaching voor gedrag, competentie ontwikkeling en mentale ontwikkeling
  • Personal/Life coaching voor zaken zoals balans tussen werk en privé of omgaan met impactvolle gebeurtenissen
  • Teamcoaching richt zich op het coachen van teams
  • Loopbaan coaching richt zich op carrière ontwikkeling, instroom en uitstroom
  • Mediation voor bemiddeling bij het oplossen van geschillen en conflicten
  • Counseling richt zich op meer op emotionele aspecten en zingeving

2. Kies je voor een interne of externe coach?
Steeds meer grote bedrijven hebben interne coachingpools. Dit zijn eigen medewerkers, die zijn opgeleid tot coach. Bij de keuze voor een interne coach loop je overigens ook al deze punten af om tot een goede keuze te komen. Maar er is nog een belangrijke vraag vooraf: kan de interne coach jouw type vraag het beste begeleiden. Anders dan een externe coach heeft een interne coach ook een eigen belang als medewerker van de organisatie. Dat kan tot belangenverstrengeling of tot kwesties rondom vertrouwelijkheid leiden. Los daarvan heb jij misschien andere deskundigheid nodig dan beschikbaar is in de interne coachpool. Wees je daarvan bewust en ga er het gesprek over aan.

3. Vraag naar de methoden en technieken van de coach
De werkwijze van de coach hangt erg af van de opleiding die de coach heeft gehad. Sommige coaches zijn sterk gericht op het verbeteren van vaardigheden en het geven van inzicht. Ze gebruiken dan meer tastbare methoden met bijvoorbeeld persoonlijkheidstesten. Anderen richten zich meer op de drijfveren en overtuigingen van de cliënt en kiezen wellicht voor lichaamswerk of systemisch werk. Gaat de coach naar buiten en gebruikt dit bij de coaching dan heet dat vaak natuurcoaching of wandelcoaching. Steeds vaker kun je kiezen voor e-coaching en gebruiken coaches online tools als hulpmiddel. Denk hierbij aan videobellen, coaching via e-mail of online trainingsmodules. Vaak gebruiken coaches en combinatie van de genoemde zaken. Dat hangt ook af van de ervaring van de coach. Bespreek dit dus, vraag waarom bepaalde methoden ingezet worden en bekijk wat het beste bij je past. Ga na welke opleiding(en) de coach heeft gevolgd.

4. Vraag naar de ethische code
Een goede coach hanteert een ethische gedragscode. Daarin staat hoe de coach omgaat met thema’s als integriteit, professioneel en excellent handelen, contractering, (eigen) verantwoordelijkheid en vertrouwelijkheid. Dat is erg belangrijk. Daardoor weet je dat de coach jouw belangen dient en vertrouwelijk omgaat met de informatie. Als voorbeeld kun je de internationale ethische code downloaden die ik zelf – als NOBCO/EMCC senior practioner coach – gebruik.

5. Vraag naar de klachtenregeling
Als het coachingstraject niet naar tevredenheid verloopt, is het goed om te weten waar je terecht kunt met je klacht. En dat er een instantie is die dat dan voor je onderzoekt als je er met de coach niet uitkomt.

6.  Kies een gecertificeerde coach
Een coach, die voldoet aan Europese of internationale kwaliteitseisen moet bijblijven in het vak. NOBCO, ICF of NOLOC hanteren dergelijke, extern getoetste keurmerken. Op de websites van deze organisaties kun je coaches vinden die gecertificeerd zijn. De NOBCO/EMCC hanteert bijvoorbeeld 4 kwaliteitsniveaus van Foundation Coach, Practioner, Senior Practioner tot Master Coach. Bovendien hanteert een gecertificeerde coach automatisch de ethische code en onderwerpt zich aan een onafhankelijke klachtenregeling.

7. Vraag naar ervaring en type klanten
Bespreek met de coach met welke type klanten, in welke sector of met welke vraagstukken hij of zij vooral ervaring heeft. Dat geeft je het vertrouwen dat de coach weet in welke context jij werkzaam bent

8. Spreek een vrijblijvende kennismaking af
Bij coaching gaat het ook om de klik. 86% van de mensen vindt dat heel belangrijk. Maak een afspraak om te kunnen ervaren hoe de coach te werk gaat en wat de aanpak voor jou zou kunnen zijn. Dan kun je ten minste een goede keuze maken voor de persoon achter de coach. Een goede coach zal ook aangeven als jij als klant beter af bent bij iemand anders en je graag doorverwijzen. In dit kennismakingsgesprek krijg je ook een indruk van de werkwijze van de coach. Word je aan het denken gezet of krijg je vooral adviezen?

9. Vraag om een resultaatgerichte offerte
Laat de coach een offerte uitbrengen waarin duidelijk beschreven staat wat het doel van de coaching is en welke onderwerpen aan de orde komen. Dit blijkt namelijk veel belangrijker te zijn voor het succes van het coachingstraject dan de ‘goede klik’. Wanneer jouw coachingstraject door de werkgever wordt betaald zal de coach daar in wat meer zakelijke termen over kunnen spreken, dan wanneer jij de enige bent die de offerte onder ogen krijgt. Zijn er stappen in beschreven en momenten van evaluatie afgesproken. Vergelijk gerust offertes en tarieven.

10. Kies voor de coach en niet voor het bureau
Tegenwoordig zijn er veel coachingsbureaus of bemiddelingsbureaus voor coaches. Tegelijkertijd zijn er veel zelfstandig werkende coaches. Hoe maak je dan een keuze? Het is niet zo dat een coach die is aangesloten is bij bureau beter is dan de zelfstandige coach. Zeker voor gecertificeerde coaches geldt dat zij zich moeten blijven ontwikkelen om het keurmerk te mogen blijven voeren. Het gaat uiteindelijk om de mens die jou coach wordt en dat heeft niets te maken met het bureau.

11. Let op praktische zaken
Waar vindt de coaching plaats? Mijn ervaring is dat het prettig is om buiten de eigen werkplek af te spreken. Je kunt dan echt je hoofd vrij maken en wordt niet gestoord door collega’s. Soms is het dan ook makkelijker om vrijuit te praten. De locatie op zich kan ook al iets bijdragen aan je manier van kijken. Heb je rekening gehouden met je eigen reistijd? Kun je het goed bereiken? Cliënten vinden reistijd prettig, is mijn ervaring. Ze kunnen zich voorbereiden op het gesprek en naderhand is er tijd om alles nog even te laten bezinken. Dat is overigens nog een reden om niet op je werkplek af te spreken voor de coaching.
Kun je gesprekken annuleren en op welke termijn? Hoe wordt de coaching in rekening gebracht? Zoiets staat soms in de offerte maar meestal in de algemene voorwaarden. Je hebt er meestal nooit gedoe over, maar je kunt maar beter weten hoe het zit, nietwaar! Vraag er dus naar.

12. Heb reële verwachtingen van het effect van coaching
Coaching kan een zichtbaar resultaat opleveren bijvoorbeeld in je gedrag, je vaardigheden, je attitude, je overtuigingen, je communicatie, in het oplossen van problemen of het nemen van een beslissingen. En zoiets kan snel gebeuren. Het kan ook zijn dat andere inzichten ontstaan en er een bewustwordingsproces start. Dit levert misschien niet direct zichtbaar resultaten maar zijn wel de eerste stappen die nodig zijn om in beweging te komen. Zelf noem ik dat altijd de ‘kwartjes die vallen’. Wanneer je eenmaal anders tegen een situatie aankijkt kun je dat niet zomaar terugdraaien en is het resultaat blijvend. Vraag of de coach werkt met een voortgangsverslag, zoals bijvoorbeeld de Coaching Monitor van de NOBCO. Dit meet de effectiviteit van het coachingstraject. Je krijgt een rapport met daarin  de voortgang op je verschillende coachingsdoelen en nog meer interessante weetjes over bijvoorbeeld de coachingsrelatie en je motivatie.