Samen zie je meer, hoor je meer, weet je meer.
Je kunt tot oplossingen komen die je in je eentje niet bedenkt. En dat is wat je cliënten tegenwoordig nodig hebben. Hun problemen worden steeds ingewikkelder.
En om je cliënten goed te helpen moet je vaak samenwerken met collega’s (van andere afdelingen) of zelfs met andere organisaties.

Daar heb je bepaalde vaardigheden en voorwaarden voor nodig! Herken je dat?
En toch wordt er vaak nog (te) weinig geïnvesteerd in jouw team als geheel.
Zo kan het gebeuren dat zo’n team met hoogopgeleide, intelligente individuen toch matig presteert.
Puur omdat ze niet werken aan wat ze met elkaar kunnen bereiken.

Hoe goed kan jouw team dat eigenlijk? 

Krijg je voldoende steun van jouw leidinggevende en organisatie?
Om als team optimaal te functioneren is het niet genoeg om ‘gewoon’ je werk te doen.

Je moet ook investeren in elkaar, de discussie durven voeren over wat beter kan, weten waar elkaars kwaliteiten liggen en elkaar waar nodig helpen om tot een goed resultaat te komen. Dan krijg je energie van je team!

Ziek van je werk

Vanuit mijn achtergrond als organisatie-adviseur en coach en met een flinke portie managementervaring weet ik dat het niet nodig is om te ploeteren. Om altijd dezelfde mensen hun verantwoordelijkheid te zien nemen, omdat niemand anders het doet. Het wordt een negatieve spiraal waarin steeds minder collega’s verantwoordelijkheid nemen en zich langzaam terugtrekken. Soms zelfs letterlijk door minder te gaan werken 😱

Wil jij meer energie krijgen uit je werk? En weten dat je op je collega’s kunt rekenen?

Heb je nu het gevoel er alleen voor te staan? Niet gewaardeerd te worden?

Dit zijn de eerste signalen om ziek te worden van je werk.
Wist je dat een inspirerende werkplek tot 53% minder ziekteverzuim leidt?
Kun je nagaan hoeveel beter je kunt werken als iedereen er steeds is en je minder vervangers nodig hebt!

3 tips voor meer energie uit je werk en minder gedoe

De hoogste tijd om te werken aan jouw ‘teaming’vaardigheden.
‘Teaming’ gaat niet over de inhoud van je werk, maar de manier waarop je samenwerkt in het team. Teamwork als een werkwoord, zeg maar. Amy Edmonson, hoogleraar aan Harvard Business School heeft dit onderzocht en de term ervoor bedacht.

Met deze 3 praktische tips kun je morgen alvast zélf beginnen om meer plezier uit je werk te halen en beter samen te werken!

Tip 1 Respecteer ieders bijdrage, sta open voor andere invalshoeken van een collega

Vind je het soms ook zo lastig als er iemand in je team met een andere mening komt. Misschien is het ook wel steeds dezelfde… Dat kan tot irritatie leiden, maar het is ook een kans. Die andere mening geeft je de mogelijkheid om nog een goed naar het voorstel of de situatie te kijken vanuit een ander perspectief. Iets wat misschien onderbelicht is gebleven.

Iedereen brengt andere achtergronden en ervaringen mee, wat maakt je vanuit een ander perspectief kijkt. Het maakt de kans op een goede oplossing of beslissing er beter op. Maar alleen als er ruimte is voor die andere invalshoek, als die serieus genomen wordt. Zo kan iedereen een bijdrage aan de discussie en agendapunten leveren en niet alleen steeds dezelfde…

Wat kun jij in de eerstvolgende vergadering doen om meer stemmen te laten klinken?

Tip 2 Benoem de olifant in de kamer

Zijn jullie te lief voor elkaar?
Soms is het beter om uit te spreken wat je dwars zit of wat aangepakt moet worden, dan het ‘voor de lieve vrede’ glad te strijken. Daarmee gaat het niet weg. Sterker nog, het gaat onderhuids (of bij het koffieapparaat) gewoon verder. Door stevig te discussiëren met elkaar kom je ook beter tot gezamenlijke afspraken en duidelijkheid. Zelfs een conflict kan heel functioneel zijn.

Hoe kun jij ervoor zorgen dat jullie olifant in de kamer benoemd wordt?

Tip 3 Maak het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wil jij werken in een team waar mensen elkaar helpen als het druk of moeilijk wordt? Zeggen ze nu vooral: “Niet mijn probleem!”

Patrick Lencioni, een auteur legt met deze piramide de vinger op de zere plek. Je ziet meteen waarom het belangrijk is om samen verantwoordelijk te zijn in het team. Dat staat best hoog in de piramide en heeft dus effect op al die lagen eronder. Tegelijkertijd zal de gezamenlijke verantwoordelijk pas groeien wanneer de onderliggende factoren in orde zijn.

Aanspreekbaar zijn als team en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen heeft te maken met een gedeelde visie op de taak en rol, de kwaliteit die geleverd wordt (of zou moeten worden), normen en waarden, moreel acceptabel en verantwoord. Misschien werken de huidige resultaatafspraken ook niet mee. Wanneer die vooral een individueel karakter hebben, ontbreekt de noodzaak om elkaar te helpen. Sterker nog, dan snijd je misschien wel in je eigen vingers…

Dus, wanneer je één of meerdere van deze zaken niet helder zijn in je team, is de kans groot dat jij je niet verantwoordelijk voelt voor het team als geheel en je afzijdig houdt bij problemen die jou niet direct aangaan.

En dat is jammer, want zo haal je niet alles uit het team wat erin zit. En het gaat ten koste van je werkplezier. Misschien zelfs ten koste van het onderlinge vertrouwen.

Die laatste tip is misschien moeilijk om in je eentje voor elkaar te krijgen in het team. Dan is dat iets om aan te kaarten bij je manager. Wil je weten wat ik voor jou en je team kan betekenen? Kijk dan bij teamcoaching.